Binnen de Marketing Kennisbank zijn verschillende Marketing Modellen uitgewerkt. Klik op één van de onderstaande links om naar het desbetreffende model te navigeren.

Het 7S-model is een management model dat wordt ingezet bij het analyseren van de interne organisatie. Volgens het model moeten de belangrijkste elementen van een organisatie op elkaar afgestemd zijn.

Het model van Abell wordt vaak toegepast om het werkterrein van een onderneming te analyseren. Met welke technologieën en producten is een onderneming actief op een markt en op welke doelgroep speelt ze in?

Het AIDA-model is een klassiek marketingmodel dat ook vaak door verkopers wordt toegepast. Volgens het model doorloopt de consument bij confrontatie met marketingcommunicatie (bijvoorbeeld een reclame) een aantal stappen (in volgorde). Deze stappen geven inzicht in de koopsituatie van de consument.

De BCG matrix is in de jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group en speelt sindsdien een belangrijke rol in de portfolio analyse. Het model kan gebruikt worden bij het vinden van de balans binnen het huidige portfolio.

Het Cyclisch Business Development Referentie model, kortweg CBDR model, ontwikkeld door DIWANIYA [J.R. Schütt & A.J. Boelen, 2012] laat zien dat een bedrijf of onderneming het best te vergelijken is met een dynamisch systeem waarin alles met alles samenhangt.

Het Esh Model is een management model dat wordt ingezet bij het analyseren van de interne organisatie. Volgens het model zijn er zes factoren die de organisatie het succes van een organisatie bepalen.

FOETSJE is een afkorting en een hulpmiddel voor het analyseren van doelstellingen, strategie en strategische opties. Het wordt o.a. toegepast bij de SWOT-analyse en Confrontatiematrix om de gekozen strategie te testen.

De MABA-analyse staat voor Market Attractiveness Business position Assesment. De MABA-analyse staat ook bekend als de portfoliomatrix van General Electric, MABA-model en MABA-matrix.

Het Pareto effect gaat over oorzaak - gevolg en stelt dat in veel gevallen 80% van het gevolg tot stand komt door 20% van de oorzaken. Een voorbeeld: 80% van de omzet wordt gegenereerd door 20% van de klanten.

Het SDP-model staat voor segmentering, doelmarktbepaling en positionering. Het is een praktisch instrument om interessante groepen te identificeren en de juist marktbewerking hierbij te formuleren.

Het doel van veel ondernemingen is om producten te produceren die zoveel mogelijk overeenkomen met de wensen van de klant. Six Sigma kwaliteitsmanagement kan hierin een rol spelen.

Mis je een marketing model?

Geef het door en wij proberen het toe te voegen aan de website. Of schrijf zelf een artikel en wij plaatsen het op Intemarketing. Zo krijg jij alle credits!