Distributieanalyse

Average: 4 (214 votes)

In dit artikel wordt de distributieanalyse uitgelegd. Na het lezen begrijpt u de distributieanalyse en kunt u deze toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.

U kunt de volgende onderwerpen in dit artikel verwachten:

Samenvatting distributieanalyse

De distributieanalyse wordt gebruikt om de externe omgeving van een onderneming in kaart te brengen. Het is een onderdeel van de situatieanalyse, abcd-analyse en externe-analyse.  De output van de distributieanalyse dient als input voor de SWOT-analyse. Het uitvoeren van een distributieanalyse stelt een onderneming in staat in te spelen op de kansen en bedreigingen die de distributie met zich meebrengt.

Wat is de distributieanalyse?

Distributie heeft een steeds grotere invloed op de strategie voor bedrijven en is daarom voor sommige bedrijven (bijvoorbeeld de Albert Heijn) een belangrijk onderdeel van het marketingplan. Welke invloed speelt de distributie op een onderneming?

De distributieanalyse is een onderdeel van de situatieanalyse en wordt gebruikt om de externe omgeving van een onderneming in kaart te brengen. De kansen en bedreigingen die hieruit voortkomen dienen als input voor de SWOT analyse waarop de uiteindelijke strategiekeuze gebaseerd is.

Waarom de distributieanalyse?

Het uitvoeren van een distributieanalyse verschaft inzicht in de distributie van een onderneming en de kansen en bedreigingen die dit aspect van de externe omgeving met zich meebrengt. Dit stelt een onderneming in staat haar strategie hierop af te stemmen en hierdoor effectief in te spelen op haar omgeving.  Wel moet opgemerkt worden dat de distributieanalyse niet relevant is voor elk bedrijf. Mocht dit het geval zijn hoeft het niet opgenomen te worden binnen het marketingplan.

Waaruit bestaat de distributieanalyse?

In het boek Marketingstrategie door Ruud T Frambach, Prof. dr. R.T. Frambach, Prof. dr. E.J. Nijssen, Ed J Nijssen worden vier belangrijke niveau’s onderscheiden die geanalyseerd moeten worden.
1.    Distributiewijze
2.    Distributiefunctie
3.    Distributievormen en distributiepositie
4.    Distributieconcentratie

1. Distributiewijze

Hoe komt het product bij de afnemer terecht en welke veranderingen gaan hierin in de toekomst optreden?
Wat willen de afnemers?
Draagt het bij aan de winstgevendheid?
Draagt het bij aan de logistieke efficientie?
Is het onderscheidend van de concurrenten?
Wat is de invloed van relaties en macht op de distributie?

2. Distributiefunctie

Fysieke distributie vs. Marketingfunctie.
Fysiek: Waarde creatie door technologische vooruitgang (ICT) waardoor een betere fysieke distributie voor afnemers tot stand kan komen.
Marketing: Wederverkoper in staat stellen om het product “beter” te verkopen.
Waar ligt er ruimte om waarde voor de afnemer te creëren? Geef binnen dit onderdeel antwoord op deze vraag.

3. Distributievormen en distributiepositie

Welke vormen van distributie zijn er en hoe presteren deze? Maak gebruik van distributiekengetallen en vergelijk deze met de markt. Is er ruimte voor verbetering?

4. Distributieconcentratie

Wat zijn de machtsverhoudingen en welke veranderingen treden er op? Aan welke veranderingen zijn deze onderhevig?

Uitvoering van de distributieanalyse

Na het onderzoeken van de bovenstaande vier niveau’s is er een algemeen beeld van de distributie weergegeven en zijn er belangrijke kansen en bedreigingen naar voren gekomen. Neem deze kansen en bedreigingen op in de SWOT.

Marketing Implicaties

De distributieanalyse is een marketingtool waarmee gemakkelijk onderzocht kan worden op welke manier een organisatie effectief in kan spelen op haar omgeving. Het is aan de marketeer om hier een goede afstemming te bewerkstelligen.
Bevindingen van distributieanalyse worden vaak gebruikt als input voor een SWOT-analyse en zijn een onderdeel van de situatieanalyse en het marketingplan.

Distributieanalyse uitbesteden? Neem contact met ons op!

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Over de auteur

Edwin Muilwijk

http://linkedin.com/in/edwinmuilwijk https://twitter.com/EdwinMuilwijk

Reacties

Ik heb helaas niets gehad aan dit artikel.

Jammer. Waarom niet?

Sommige mensen hebben zeiken echt tot kunst verheven. Afkraken is gemakkelijk, vooral als je niet benoemd hoe het verbeterd kan worden. En dan nog anoniem doen ook...

Het is niet uitgebreid, maar wel beknopt en handig om even terug te lezen "hoe het ook alweer zat". Dank hiervoor.

Ik heb zeer zeker iets gehad aan dit artikel. Ik ben op het moment bezig met het schrijven van een eigen ondernemingsplan maar vraga me sterk af of ik een distributie analyse moet uitvoeren. Ik ga me namelijk richten op het verkopen van tickets voor theater en festivals. Hoe denken jullie hierover?

Ja natuurlijk maak je een distributie analyse, waarschijnlijk ga je deze tickets via het internet distribueren. Het is natuurlijk geen rocket science maar je kan dit wel kort en krachtig beschrijven hoe je het precies gaat doen. Laat jij mensen in 10 stappen uitchecken of kunnen ze in 1 stap betalen en het ticket printen? Wat ga je doen als de trend afneemt van het online kopen van tickets, dit is ook gebeurd met het boeken van reizen. Wat ga je doen in de toekomst wanneer het internet 3.0 aanbreekt? Al wil je ooit een financieerder zoeken zul je dit ook ergens beschreven moeten hebben staan

Het lijkt misschien simpel het verkopen van tickets maar de concurrentie is moordend dus ik zou het wel professioneel aanpakken als ik jouw was.

Ik heb in het verleden ook fouten gemaakt door dit soort dingen niet te doen of er gemakkelijk over na te denken. Nu zweer ik het bij plannen het zorgt ervoor dat je niet afwijkt van je strategie en weet wat je moet doen in tijden dat het slecht gaat of juist in tijden van groei.

Uw distributie kan bijvoorbeeld storinggevoelig of hacker gevoelig zijn het zou wel fijn zijn als je hieraan gedacht hebt en dit hebt beschreven of wil je hier liever pas achteraf achterkomen?   

Kortom gewoon maken al zijn het maar 2 a4-tjes.

 

Thanks voor het schrijven van deze artikelen. Ze hebben mij goed geholpen en helpen mij nog steeds! Toppertje!

Zeer goede artikelen, heb er zeker wat aan gehad! dank hiervoor

Hoi Beer,

Ik denk zeker dat bij jou een distributieanalyse niet kan ontbreken. Ga na op welke manier mensen in contact gaan komen met jouw dienst en hoe jij deze dienst gaat aanbieden. Is dat online? Zitten mensen online? Hoe ga jij je klanten benaderen, via welke kanalen? Zijn naar mijn idee allemaal vragen die je door een distributieanalyse op te stellen antwoord kunt krijgen. Ik dacht in eerste instantie dat ik ook geen distributieanalyse nodig had, alleen bleek dat ik het weldeglijk onderzocht had. Denk bij distributie aan: Communicatie, fysieke distributie, verkoopkanaal. Hopelijk heb je er nog iets aan! ;)

Liefs Dieuwertje

Onwijs bedankt voor je reactie. Heb er zeker wat aan!

Beste,

Ik vind tot nu bijna alle artikels die ik heb gelezen behulpzaam. Ze helpen mij met de opdracht ondernemingsplan schrijven van school uit. Het is beknopt, er wordt niet veel om heen gedraaid en je weet snel wat je eventueel kunt uitzoeken.

Zonder een extreem lange tekst door te lezen en daarna nog een keer om uit te zoeken wat je nog eens moest doen.

Super!

Groetjes

Pagina's

Reactie toevoegen