In dit artikel wordt het vakgebied marketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u het marketingprincipe en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.

Wat is marketing?

Tegenwoordig is alleen een goed product niet voldoende. Er zijn veel aanbieders actief op de meeste markten. Op de een of andere manier moet hierin onderscheidend vermogen gecreëerd worden om succesvol te zijn. Vanuit dit principe is de marketingdiscipline ontstaan.

Marketing draait volledig om de wensen en behoeften van de klant. Door een goede afstemming te bereiken tussen vraag en aanbod weet de marketeer toegevoegde waarde te creëren en zich hierdoor te onderscheiden van de concurrent. Dit is eigenlijk samen te vatten in drie stappen:

  1. Identificeren van de wensen en behoeften van de klant
  2. Het afstemmen van vraag en aanbod
  3. Inspelen op de wensen en behoeften van de klant d.m.v. de afstemming uit stap 2

Voorbeeld:

  1. Uit marktonderzoek blijkt dat de consument (in dit geval de klant) niet tevreden is over het aantal calorieën in de boter van onderneming X (aanbieder). De boter is te vet.
  2. Het product wordt minder vet gemaakt en de verpakking aangepast met hierop “nu nog minder vet”.
  3. Het vernieuwde product wordt op de markt gezet en hierdoor ingespeeld op de behoefte van de klant.

Er is extra waarde gecreëerd en de klant zal eerder de keuze maken om de boter van onderneming “X” te kopen.

Dit is het marketingvakgebied.
  

Waarom marketing?

Tegenwoordig verkopen producten en diensten zichzelf niet meer automatisch. Er is een enorm aanbodoverschot en het is daarom belangrijk om op een goede manier in te spelen op de vraag. Dit stelt de verkoop in staat om te verkopen.

Kortom: marketing stelt de verkoper in staat te verkopen of verkoopt zelf.