Deze pagina gaat over Content Marketing. Wat is content marketing, hoe werkt het en wat kan het voor uw organisatie betekenen. 

Wat is Content Marketing?

Content Marketing is een marketing techniek waarmee met behulp van een inhoudelijke boodschap (content) ingespeeld wordt op de wensen en behoeften van een klant. Het gaat hierbij om het creëren en distribueren van relevante content gericht op een vooraf gedefinieerde doelgroep met als doel winst te behalen.

Hoe werkt Content Marketing?

Content Marketing draait om het bieden van een vorm van relevante content. Vaak is dit in de vorm van tekst op een webpagina en vaak is het een antwoord op een vraag. Bijvoorbeeld: “Wat is Content Marketing?” antwoord: “Content Marketing is...van een klant” (zie hierboven). Andere vormen zijn door het plaatsen van een artikel in een magazine, het publiceren van een whitepaper, nieuwsbrief, online / offline, podcast en youtube. Dit is misschien een beetje verwarrend maar centraal staat het vrijblijvend beantwoorden van een bepaalde vraag.

Voorbeeld Content Marketing

Een simpel voorbeeld is deze website. De verschillende artikelen in deze kennisbank, zoals deze over content marketing, bieden een antwoord op vragen van personen binnen de doelgroep waardoor de doelgroep wordt bereikt.

Waarom Content Marketing?

Marketing draait tegenwoordig om communicatie in een persoonlijk gesprek, dit in tegenstelling tot massa communicatie in het tijdperk van voor het internet. Waar in het verleden één specifiek aanbod werd gedaan aan één grote doelgroep - bijvoorbeeld met een tv commercial – blijkt deze push techniek tegenwoordig steeds minder effectief. Door met behulp van relevante content een specifiek antwoord te geven op een bepaalde vraag van een klant ontstaat wel een dialoog (pull techniek).

Voordelen Content Marketing

Content Marketing biedt een aantal voordelen. Allereerst is het een relatief goedkope vorm van marketing ten opzichte van veel andere marketing technieken. Tevens is er niet veel voor nodig: slechts een website en een persoon die over een bepaald onderwerp kan schrijven. In de meeste organisaties is dit de content manager, marketeer of een product manager. Overige voordelen zijn:

  • Beter vindbaar / meer verkeer via zoekmachines.
  • Relevante bezoekers 
  • Mond tot mond marketing - (mensen praten vaker over goede gratis informatie vergeleken met een niet gepersonaliseerd aanbod)
  • Meetbaar: Return on investment (ROI) - uitgaven aan content marketing zijn goed te meten via bijvoorbeeld google analytics

Stappenplan Content Marketing

Content Marketing verloopt vaak via vier stappen:

1. Strategie bepalen

Wat zijn de doelstellingen? Welke vormen van content en voor wie (doelgroep)?

2. Content maken

Het maken van een video - afbeelding / foto / infographic - Whitepaper / e-book - artikel - persbericht 

3. Distributie

Verspreiden van de content via een website landingspagina - e-mail / e-mail nieuwsbrief - social media - youtube - app - magazine -  direct / word of mouth

4. Conversie

Het gesprek omzetten in  - bestel nu - conversatie - meer inforamtie - lead in crm - etc.

Video uitleg Content Marketing