In dit artikel wordt Buzzmarketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u Buzzmarketing en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.

Wat is buzzmarketing?

Buzzmarketing = "being noticed, stand out from the crowd" door een vorm van een campagne om mond-tot-mond reclame op gang te brengen. Het richt zich op het creeeren van een sneeuwbaleffect, denk hierbij aan een sneeuwbal die van een helling afrolt en steeds groter wordt en sneller gaat. Zo werkt ook mond-tot-mond marketing. Een persoon ziet een vorm van marketingcommunicatie (bijvoorbeeld een viral marketing filmpje) en vertelt tien vrienden hiervan. Deze tien vrienden vertellen ieder ook tien personen over het filmpje en zo ontstaat er een steeds groter netwerk en exposure.

Met buzzmarketing bedenken marketeers een marketing campagne waarbij mensen aangespoord worden de boodschap te verspreiden (denk aan bijvoorbeeld een Viral Marketing filmpje). Mensen bespreken de campagne met elkaar en het netwerk wordt steeds groter. Er ontstaat veel publiciteit en veel mensen worden geconfronteerd met de boodschap van de campagne.

Een buzz kan ontstaan door diverse marketing kanalen in te zetten waaronder, viral marketing, social media marketing, guerrilla marketing, experience marketing, interactieve marketing maar ook via traditionele marketing kanalen. De buzz is te vergelijken met een ijsberg. Je kunt namelijk eenvoudig zien wat het bereik is door het aantal views te bekijken (10% boven water) maar iedereen die met elkaar erover praat kun je minder goed meten (90% onder water).

Makkelijker gezegd dan gedaan? Nee. Voor Buzzmarketing is creativiteit en inventiviteit vereist anders gaat het verhaal niet rond. Daarnaast moet het product of de dienst zich er wel voor lenen. 

Succes van Buzzmarketing

Succes van Buzzmarketing is vaak gebaseerd op de drie g’s (grof, geil, grappig) in combinatie van een filmpje op het internet. In dat geval is de Buzzmarketing een Viral Marketing.
Er is de afgelopen jaren veel over het succes van Buzzmarketing is de pers verschenen. Het is gebleken een zeer krachtige vorm van reclame te zijn. Buzzmarketing weet hogere conversie te bereiken dan traditionele media.

Waarom Buzzmarketing?

  • Relatief goedkoop
  • Vertrouwd, men gelooft liever een kennis of vriend dan een advertentie
  • Mensen kiezen steeds meer zelf, steeds meer ruimte voor pull ipv push
  • Steeds minder massacommunicatie
  • Steeds meer delen van ervaringen

Vormen van Buzz marketing

  •     Mensen een product uit laten proberen. Zie platform  https://www.bzzagent.com
  •     Belangrijke mensen een product laten gebruiken of er iets over laten zeggen. Voorbeelden voetbalschoenen of kleding
  •     Technieken toepassen waardoor mensen iets willen delen. Voorbeeld: social media 
  •     Een ludiek filmpje online zetten. Voorbeeld: viral marketing
  •     Een speciale advertentie plaatsen in een magazine of krant
  •     Een opvallende reclame commercial op tv 
  •     Gratis informatie weg te geven door bijvoorbeeld content marketing
  •     Merk valt op door billboard
  •     Account managers
  •     Sponsoren van een bepaald evenement

Voorbeelden succesvolle Buzz Marketing

  •     Walking Dead
  •     Blair witch project
  •     Red Bull → extreme sports met dingen waar mensen over praten
  •     Old spice reclames
  •     Obama
  •     Voetbalschoenen Ronaldinho + youtube
  •     LG

Video uitleg over Buzz marketing

Meer zoals dit