In dit artikel wordt Persoonlijke Verkoop uitgegeld. Na het lezen weet u hoe u met persoonlijke verkoop in de promotiemix om kunt gaan.

Wat is Persoonlijke Verkoop?

Persoonlijke verkoop is een promotiemethode waarbij een organisatie een partij (accountmanager of verkoper) inzet om persoonlijke relaties op te bouwen met als doel toegevoegde waarde voor beide partijen te realiseren. Aan de verkopende kant zal deze extra waarde vaak financieel zijn, terwijl aan de kopende kant de waarde een combinatie is van het persoonlijke contact en het consumeren van het product.

Waarom Persoonlijke Verkoop?

Tegenwoordig worden mensen dagelijks aan honderden reclame-uitingen blootgesteld waardoor het steeds moeilijker wordt om alleen hiermee onderscheidend vermogen te creëren of doelen na te streven. In plaats daarvan, hebben marketeers geleerd dat ze extra promotiemethoden in moeten zetten in combinatie met reclame om het gewenste effect te bereiken.

Voordelen Persoonlijke Verkoop

  • Bij persoonlijke verkoop is sprake van twee-weg communicatie waardoor interactie mogelijk is.
  • Meest effectieve methode voor het opbouwen van een persoonlijke relatie
  • Uitermate geschikt voor business to business (B2B) marketing
  • Uitstekende manier om mensen te bereiken die je met reclame, public relations en sales promotion niet kunt bereiken.

Nadelen Persoonlijke Verkoop

  • Het grootste nadeel van persoonlijke verkoop komt voort uit ervaringen vanuit het verleden. Denk hierbij aan afressieve verkopers die helemaal niet voor het "persoonlijke" gaan.
  • Een ander groot nadeel is de hoge kosten, denk hierbij aan auto, salaris, bonus, training, verkoopondersteuning etc.

Doelen Persoonlijke Verkoop

Zie communicatiedoelstellingen.