In dit artikel wordt Actiemarketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u Actiemarketing en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.

Wat is Actiemarketing?

Actiemarketing is een marketingtechniek gericht is op het beïnvloeden van korte termijn gedrag met als doel het behalen van korte termijn resultaten (zoals verkoop). Vaak wijkt de Actiemarketing af van de lange termijn strategie. In het verleden ging het om “sales promotie”.

Vormen van Actiemarketing

  • Sales Promotie
    De aankoop van producten aanmoedigen door bijvoorbeeld aanbiedingen en korting.
  • Interactieve Marketing
    Marketing waarbij interactie tussen bedrijf en klant belangrijk is. Er is de mogelijkheid om feedback te geven of ergens op te reageren. Dit is vaak het geval op het internet,sms e.d.
  • Event Marketing
    Het sponsoren van een evenement met als doel het behalen van korte termijn verkopen.
  • Experience Marketing / Belevingsmarketing
    Experience marketing is gericht op het creëren van een merkbelevenis tijdens de consumptie van een product. Door entertainment te bieden is er sprake van een echte ervaring. Veel grote organisaties maken gebruik van deze techniek zoals het Hard Rock café, Mc Donalds en Coca Cola.
  • Marketing pr
    Het inspelen van de marketing op publieksgroepen

Meer zoals dit