SDP-model

Average: 4.1 (55 votes)

In dit artikel wordt het SDP-model uitgelegd. Na het lezen begrijpt u het SDP-model en kunt u deze toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.

U kunt de volgende onderwerpen in dit artikel verwachten:

Wat is het SDP-model?

Het SDP-model staat voor segmentering, doelmarktbepaling en positionering. Het is een praktisch instrument om interessante groepen te identificeren en de juist marktbewerking hierbij te formuleren. Eigenlijk is het niets anders dan het combineren van de marketingbegrippen segmenteren en positioneren.  Kies de juiste segmenten, kies de interessante doelmarkten en bewerk deze met een goede positioneringstrategie.

Waarom het SDP-model?

Het SDP-model geeft een duidelijk schematisch overzicht waardoor het proces van de marktbewerking per stap wordt doorlopen. Het georganiseerde denken (doorlopen van drie stappen) over het segmenteren, kiezen van doelmarkten en formuleren van een positioneringstrategie resulteert in een klantgerichte benadering waardoor een organisatie in staat is waarde toe te voegen aan haar aanbod. Dit is het ultieme marketing doel.

Hoe ziet het SDP-model eruit?

het SDP-model

Uitvoering van het SDP-model

De uitvoering van het SDP-model staat beschreven onder de volgende links (binnen deze website):

  1. Segmenteren
  2. Doelmarktbepaling
  3. Positionering

Links

SDP-model uitbesteden? Neem contact met ons op!

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Over de auteur

Edwin Muilwijk

http://linkedin.com/in/edwinmuilwijk https://twitter.com/EdwinMuilwijk

Reacties

Erg blij met de duidelijke uitleg, alleen als je op de link 'Doelmarktbepaling' klikt, kom je op 'Positioneren' uit.

Kan dit aangepast worden? Nu kun je namelijk helemaal geen informatie lezen over de doelmarktbepaling..

  1. Doelmarktbepaling

Nu kom ik op segmenteren uit als ik op 'doelmarktbepaling' klik.
Verder een fijne uitleg. Het helpt mij als niet marketinggerichte student toch makkelijk informatie te vergaren en een keus te kunnen maken mbt een marketinggerichte opdracht.

Reactie toevoegen