Abell model

In dit artikel wordt het Abell model uitgelegd. Na het lezen begrijpt u het model van Abell en kunt u deze toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.

U kunt de volgende onderwerpen in dit artikel verwachten:

Wat is het Abell model?

Het model van Abell wordt vaak toegepast om het werkterrein van een onderneming te analyseren. Met welke technologieën en producten is een onderneming actief op een markt en op welke doelgroep speelt ze in? De Abell analyse is een handig hulpmiddel bij het afbakenen van de markt.

 

Waarom het Abell model?

Het model van Abell geeft een duidelijke marktafbakening van de huidige activiteiten van een organisatie. Daarnaast kan het gebruikt worden om het toekomstige strategisch beleid van een onderneming af te stemmen op veranderingen in de markt.

 

Hoe ziet het model van Abell eruit?

Abell model

Wat zijn de dimensies van het Abell model?

Het Abell-model kent drie dimensies:

  • Afnemers

Wie? --- Doelgroepen bijvoorbeeld “65+”.

  • Behoeften

Wat?--- Behoeften van de consument bijvoorbeeld “kwaliteit”.

  • Technologieën

Hoe? --- Op welke manier kan er ingespeeld worden op de behoeften van de afnemer? Bijvoorbeeld “herenmode”.

 

Vanuit het Abell-model worden combinaties (product-marktcombinaties) gemaakt.

3 Okt 2014
Anoniem (niet gecontroleerd)

Berichten:

Super vet, gebruik hem nu sinds kort voor een project. Maar is zeer behulpzaam!

21 Apr 2014
J.J. (niet gecontroleerd)

Berichten:

Vanuit onze opleiding hebben we een gratis app gemaakt voor Android: Abell Model Creator Free

met de app kan snel een eenvoudig Abell model ingesteld en gerendered worden welke vervolgens gebruikt kan worden in bijvoorbeeld een ondernemingsplan. 

18 Feb 2010
L.J.

Berichten:

De gehele markt (branche) waarin de onderneming actief is heet "business domain" en is weergegeven in het Abell model zoals in het figuur. Daarbinnen is te zien in welke product/markt/technologie combinatie het bedrijf zelf actief is: dit heet "business scope", en beslaat het gebied binnen de kubus. Door het model is goed te zien in welke richtingen het bedrijf nog kan groeien (namelijk naar het gebied buiten de kubus/scope).

18 Feb 2010
Niels Wirken

Berichten:

Dit word ook wel Abell en Hammond model genoemd.

Een goede aanvulling op deze site is: 75 management modellen van Marijn Mulders.

Auteur is tevens docent op Avans Hogeschool Breda

3.8

(229 stemmen)
Links
Handleiding Marketingplan

© 2009 - 2014 Edwin Muilwijk - Intemarketing

Op deze website is de Auteurswet van toepassing.