Dit artikel gaat over het verschil van marketing en sales. Na het lezen begrijpt u de begrippen Marketing en Sales en kunt u hiermee werken.

Wat is Marketing en Sales?

Wat is nu Marketing en Sales? Soms denkt men dat het (ongeveer) hetzelfde is maar dat klopt natuurlijk niet. Het verschil tussen Marketing en Sales is eigenlijk erg makkelijk maar tegelijkertijd ook moeilijk aan te geven. Marketing houdt zich voornamelijk bezig met de markt. Verkoop richt zich voornamelijk op de directe verkoop aan klanten. Als iemand een direct mail actie naar een mailbestand e-mailt, is het dan een verkoper of marketeer? 

Omdat er soms slechts een smalle grens bestaat tussen Marketing en Sales proberen wij dit te verduidelijken.

Marketing

Marketing houdt zich bezig met het bewerken van de markt, het combineren van de marketingmix en het in staat stellen voor de verkopers om te verkopen. In het bovengenoemde voorbeeld is de direct mail actie naar een mailbestand via e-mail dus uitgevoerd door een marketeer. Hij combineert de marketingmix en stelt hiermee de verkopers in staat om te verkopen. Na het mailen nemen de verkopers het van hem over. Voorbeelden:

  • Ontwikkelen van verkoopondersteunende materialen zoals folders, brochures, catalogus e.d.
  • Website 
  • Ontwikkelen van sales acties

Sales

Sales houdt zich bezig met de directe verkoop, het onderhouden van klantcontacten en acquireren. Hij is hierin afhankelijk van de combinatie van de marketingmix, maar kan hier wel zijn feedback op geven. Een verkoper kan goed met mensen omgaan, is sociaal en kan goed praten. Door op een goede manier de combinatie van de marketingmix van de marketeer bij de eindklant te brengen maakt hij het af. De verkoper is dus eigenlijk de spits van het voetbalteam, hij maakt het doelpunt.