In dit artikel wordt het kernkwadranten model van Ofman uitgelegd. Na het lezen begrijpt u de kernkwadranten en kunt u deze toepassen op het beleid van uw organisatie.
Wat is het kernkwadranten model van Ofman?
De kernkwadranten van Ofman is een persoonlijkheidsmodel dat ook wordt toegepast binnen bedrijfseconomie en marketing. Het beschrijft de eigenschappen van een persoon.
Hoe ziet het kernkwadranten model eruit?
Wat zijn de kernkwadranten?
-
Kernkwaliteit
Elk persoon bezit verschillende vaardigheden en kwaliteiten maar een kernkwaliteit staat hierboven. Een kernkwaliteit behoort tot de kern van een persoon. Een kwaliteit is iets dat bij een persoon hoort een vaardigheid is aangeleerd gedrag. Het is dus van belang om eerst de juiste kwaliteit te selecteren en daarna de kernkwaliteiten te benoemen.
Voorbeeld: Daadkracht
-
Valkuil
Elke kernkwaliteit kan (ver)vallen in een valkuil, d.w.z. veranderen in iets negatiefs. Te veel van het goede.
Voorbeeld: Drammerig
-
Allergie
De allergie is het negatief tegenovergestelde van de kernkwaliteit en is iets waar de persoon met de kernkwaliteit zich vaak aan stoort (allergisch is).
Voorbeeld: Passief
-
Uitdaging
De uitdaging is het tegenovergestelde van de valkuil en is complementair aan de kernkwaliteit. Uitdaging en Kernkwaliteit moeten in balans zijn.
Voorbeeld: Geduldig
Doel van de kernkwadranten
Het doel van dit model is om de balans te vinden tussen de kernkwaliteit en uitdaging waardoor persoonlijke groei wordt bereikt. Door zowel daadkrachtig als geduldig te zijn is de persoon nog effectiever. Daarnaast is de persoon ook bewust van de valkuilen en in staat om conflictsituaties te vermijden (allergie).