Klant overschat zichzelf

Average: 3.7 (11 votes)

Natuurlijk overschat ik mijzelf wel eens. Ik heb ook wel eens dat ik mijn blouse in één keer probeer open te trekken en dat ik er dan halverwege achter kom dat de blouse geen drukknoopjes maar gewone genaaide knopen heeft. Het gekke is, het eerste wat je dan als man denkt is: ‘WOW! Ben ik zo sterk?’. Het liefste brul je er ook nog even achteraan: ‘Whoehaaa!!’. Pas daarna denkt je: ‘Shit, al mijn knoopjes zijn eraf’. En om het voor het alfamannetje nog pijnlijker te maken moet je daarna ook nog met alle losse knoopjes in je hand naar je vrouw om te vragen of zij ze er weer op wil naaien.

In negen van de tien gevallen overschatten we onszelf. Reclamemakers weten dit. Vandaar dat de sterk overtrokken reclames voor ons toch nog zo herkenbaar lijken. Die sukkel van Axe die alle vrouwen kan krijgen nadat hij Axe onder zijn oksels heeft gespoten, dat zijn wij. Die ene geluksvogel die de loterij wint, dat zijn wij. Waarom kopen vrouwen L’Oreal? Omdat zij het waard zijn!

Maar dit is natuurlijk niet zo. De werkelijkheid is dat als we Axe opspuiten we geen vrouwen maar wespen aantrekken. De kans om de loterij de winnen is met vier cijfers achter de komma nog steeds nul. En de vrouw die in de L’Oreal reclame zegt dat ze het waard is, dat is Doutzen Kroes. Zij zegt ook heel duidelijk: omdat IK het waard ben. Ze bedoelt daar niet de klanten van de Douglas mee.

Consumenten overschatten zichzelf en dat is eigenlijk helemaal niet zo erg. Als niemand aan zelfoverschatting zou leiden zou niemand meer tegen Christiano Ronaldo willen voetballen en hadden we geen voetbalcompetitie meer. Zonder overschatting had ik namelijk deze column ook niet geschreven. Ook had ik geen nieuwe iPhone 6 gekocht. Ik denk namelijk anders. Net als al die anderen die de iPhone 6 ook hebben gekocht.

Hulp nodig of geïnteresseerd in onze diensten?

 
1 Start 2 Complete

Over de auteur

Jacob Spoelstra

https://www.linkedin.com/in/jacobspoelstra https://twitter.com/jacobspoelstra