Hebzucht de basis van marketing

Average: 3.4 (10 votes)
Als je een keer wilt zien hoe hebberig mensen zijn dan moet je aan het einde van de middag bij de uitgang van de Huishoudbeurs gaan staan. Hordes huisvrouwen zie je dan met tassenvol gratis artikelen naar buien komen. Allemaal artikelen die als ze er drie kwartjes voor moeten betalen, niet hoeven. Dit geldt ook voor de dol dwaze dagen van de Bijenkorf. De artikelen zijn dan niet gratis maar alleen al het idee dat je iets goedkoop kunt krijgen, als je er snel bij bent, is een reden om dranghekken voor de Bijenkorf neer te zetten. 

Het TV programma Miljoenenjacht laat ook zo mooi de hebzucht van mensen zien. Je ziet dan bijvoorbeeld een kandidaat een ton winnen. Dit is natuurlijk fantastisch en de kandidaat is dan ook dolgelukkig. Totdat Linda de Mol zegt, 'Laten we even verder spelen om te kijken wat je nog meer had kunnen winnen'. En vervolgens druipt de winnaar van een ton toch nog teleurgesteld de studio uit. Dat is dus ongeveer hetzelfde als je gaat trouwen, je hebt ‘ja’ gezegd en vervolgens zegt de ambtenaar van de burgerlijke stand: ‘Laten even kijken welke vrouwen je ook had kunnen trouwen. Doutzen kom maar binnen!’.

Van goede marketing moet je hebberig worden. Apple weet dit altijd goed te doen. Voordat de Apple fans doorhebben dat het nieuwe model eigenlijk hetzelfde model is als de vorige maar dan in een andere inch, staan ze alweer in de rij alsof ze tijdens de honger winter voor de gaarkeuken op soep staan te wachten. Andere mensen zien die rij en denken, ik weet niet wat ze verkopen maar ik wil het ook hebben, voordat het op is. Apple speelt hier ook altijd handig op in door aan de Apple winkels standaard te weinig producten te leveren waardoor het lijkt alsof ze uitverkocht zijn. Dit is niet zo want die kinderen in China kunnen er zo nog een paar bijmaken.

Misschien wordt het een keer tijd dat we het de marketeers eens wat moeilijker maken en met zijn allen wat minder hebberig worden. Met Sinterklaas en kerst voor de deur gaat dat wel lastig worden.

Hulp nodig of geïnteresseerd in onze diensten?

 
1 Start 2 Complete

Over de auteur

Jacob Spoelstra

https://www.linkedin.com/in/jacobspoelstra https://twitter.com/jacobspoelstra