Pareto-analyse

Average: 3.9 (27 votes)

In dit artikel wordt de Pareto-analyse uitgelegd. Na het lezen begrijpt u de Pareto-analyse en kunt u deze toepassen op uw organisatie.

U kunt de volgende onderwerpen in dit artikel verwachten:

Inleiding: Wat is het Pareto-effect?

Het Pareto effect gaat over oorzaak - gevolg en stelt dat in veel gevallen 80% van het gevolg tot stand komt door 20% van de oorzaken. Een voorbeeld: 80% van de omzet wordt gegenereerd door 20% van de klanten. Het is daarom ook bekend onder de 80/20 regel. 

Zakelijke toepassingen van het Pareto-effect

  • 80% van de winst komt van 20% van de klanten.
  • 80% van de klachten komt van 20% van de klanten.
  • 80% van de winst komt voort uit 20% van het productportfolio.
  • etc.

Het Pareto effect staat ook aan de basis van de klantenpiramide van Curry. Lees meer hierover...

Pareto-analyse

Nu het Pareto effect bekend is: tijd voor de Pareto-analyse. De Pareto-analyse kan over van alles gaan maar in dit geval pakken we klachten als voorbeeld. 20% van de hoofdoorzaken zijn verantwoordelijk voor 80% van de problemen. Door dit inzichtelijk te maken kan het proces geoptimaliseerd worden. 

Pareto-Analyse voorbeeld

Een simpel voorbeeld van de pareto-analyse m.b.t. klachten.

Stap 1 Opsomming

Maak eerst een opsomming van alle klachten. In dit geval zijn het er 34. 

Stap 2 Groeperen

Groepeer de klachten als ze binnen dezelfde categorie vallen. Vaak ontstaat een dataset met wel 100+ verschillende situaties waar met 10 categorien de 100 situaties samengevat kunnen worden. In dit simpele voorbeeld slechts 5. Voorbeeld: Ontevredenheid over Restaurant.

  • Groep A: Kwaliteit van het eten
  • Groep B: Dienstverlening personeel
  • Groep C: Menukaart
  • Groep D: Entourage
  • Groep E: Wachttijd

Stap 3 Kwantificeren

Kwantificeer de verschillende groepen. Bijvoorbeeld: 

  • Groep A 15x
  • Groep B  8x
  • Groep C 6 x
  • Groep D 3x
  • Groep E 2 x

Stap 4 Plotten

Maak een tabel met hierin de groepen, absoluut, procentueel en cumulatief. Voorbeeld:

 

Klachten   Absoluut Procentueel Cumulatief
Groep A   15 44% 44%
Groep B   8 24% 68%
Groep C   6 18% 85%
Groep D   3 9% 94%
Groep E   2 6% 100%
Totaal   34 100,00%  

Maak daarna een staafdiagram en begin met de grootste groep (aflopend). 

  

Maak een cumulatieve grafiek.

 

Stap 5 Analyseren 

Via dit simpele voorbeeld valt duidelijk op te maken dat uit de 34 klachten een oplossing voor een groot deel van de problemen gerealiseerd kan worden door Groep A en B (68%) of A, B en C (85%) op te lossen. Nu zijn 34 klachten zonder de Pareto-analyse waarschijnlijk ook te analyseren maar voor serieuze vraagstukken 100+ is het een handig hulpmiddel.

Stap 6 Actieplan

Nu dat de belangrijkste problemen geidentificeerd zijn kan er een actieplan opgesteld worden om de problemen op te lossen.

Pareto-analyse uitbesteden? Neem contact met ons op!

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Over de auteur

Edwin Muilwijk

http://linkedin.com/in/edwinmuilwijk https://twitter.com/EdwinMuilwijk

Reacties

Ik mis dat het model ook toegepast kan worden voor het onderzoeken van een doelgroep of andere zaken.
In het voorbeeld wordt naar mijnmening teveel de focus gelegd op het oplossen van probelemen.

Ik gebruik de Pareto analyse zelf vaak voor het analyseren van doelgroepen of andere zaken.

Reactie toevoegen