FOETSJE principe.

Average: 3 (91 votes)

In dit artikel wordt het FOETSJE principe uitgelegd. Na het lezen van dit artikel begrijpt u het FOETSJE principe.

U kunt de volgende onderwerpen in dit artikel verwachten. 

Wat is het FOETSJE principe?

FOETSJE is een afkorting en een hulpmiddel voor het analyseren van doelstellingen, strategie en strategische opties. Het wordt o.a. toegepast bij de SWOT-analyse en Confrontatiematrix om de gekozen strategie te testen. Na het formuleren van een voorkeurstrategie ga je onderzoeken of deze haalbaar is. Een handig hulpmiddel hiervoor is het FOETSJE principe. Zodra de vragen met ja beantwoord kunnen worden bestaat er een grote kans dat de voorkeurstrategie haalbaar is. 

Waaruit bestaat FOETSJE?

  • F: financieel genoeg middelen beschikbaar om het plan uit te voeren?
  • O: Organisatorisch is het plan organisatorisch uitvoerbaar?
  • E: Economisch past het plan binnen de doelstellingen van de organisatie?
  • T: Technologisch is het plan technisch uitvoerbaar?
  • S: Sociaal past het plan binnen de sociale doelstellingen van de organisatie?
  • J:  Juridisch is het plan juridisch uitvoerbaar?
  • E: Ethisch is het plan ecologisch verantwoord?

Waarom FOETSJE?

Het FOETSJE principe wordt vaak toegepast om vrij eenvoudig en snel een goed algemeen beeld te krijgen over de haalbaarheid en aantrekkelijkheid van strategische opties of doelstellingen. Door dit inzichtelijk te maken kunnen beargumenteerde keuzes gemaakt worden. 

 

Wanneer FOETSJE?

Het FOETSJE principe wordt vaak toegepast in:

Marketingplan - Strategie ontwikkelen

SWOT-analyse

 

FOETSJE principe. uitbesteden? Neem contact met ons op!

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Over de auteur

Edwin Muilwijk

http://linkedin.com/in/edwinmuilwijk https://twitter.com/EdwinMuilwijk

Reacties

Wat wordt er bedoeld met sociale doelstellingen binnen een bedrijf?
Of wat voor doelstellingen zouden dat kunnen zijn?

 

 

goede uitleg

Ik denk dat met het "sociale aspect" de invloed op cultuur en ethiek wordt bedoeld van de interne organisatie. Hier op intemarketing wordt bij Ethiek gepraat over de maatschappelijke ethiek. Strategieen kunnen impact hebben op de cultuur, normen en waarden. Daardoor is cruciaal om de invloed van een potentiele keuze op deze vlakken te beschouwen.

De cultuur bepaalt randvoorwaarden van je mogelijkheden. Sommige doelen kunnen niet worden gerealiseerd omdat er een verkeerde cultuur bestaat. Mocht de organisatie toch ergens heen willen/moeten zal de organisatie de sociale factoren mee moeten nemen en hier doelen voor bedenken.

Wat wordt er bedoeld met sociale doelstellingen binnen een bedrijf?
Of wat voor doelstellingen zouden dat kunnen zijn?

 

Wie tijd en geld investeerd voor personeel met hart voor het zaak haalt hier op lange termijn winst uit.

Stel je werkt bij een Jumbo en het enige wat je doet is vakkenvullen, dan kan bijvoorbeeld een bedrijfsuitje (met zijn allen bowlen, drinken en eten, naborrelen) jou perceptie richting de Jumbo beinvloeden omdat je:

1. Een betere band hebt met je collega's;

2. De Jumbo ziet als een bedrijf die jou goed behandeld;

3. Jou supervisor's in een sociale gelegenheid meemaakt.

Jij vindt het dan fijner om voor de Jumbo te werken, omdat je ervan uit gaat dat de Plus of Aldi dit niet doen.

Feestjo

Heldere uitleg. Echter één vraag/opmerking:

Bij de laatste E wordt eerst Ethisch genoemd. Vervolgens stel je de vraag: 'Is het ecologisch verantwoord'? Dit zijn uiteraard twee verschillende aspecten. Naar mijn mening moet dit enkel ethisch zijn. Mee eens?

Reactie toevoegen