Copywriting-5-P

Niet beoordeeld

Dit artikel gaat over de 5-P-Copywriting methode voor het schrijven van goede (web)content.

U kunt de volgende onderwerpen in dit artikel verwachten:

Inleiding

Ik heb laatst een geweldig e-boek gelezen over de 5-P-Copywriting "approach" voor het schrijven van goede content. Het boek is van copyblogger.com en heet "The 5 P Approach to Copy that Crushes It". Dit artikel is voornamelijk gebaseerd op het boek.

Copywriting

Het boek begint met een sterke engelse quote "Being able to sell with words alone, regardless of where you’re physically located, is the most powerful skill you can have." Met de juiste copywriting skills en een internet verbinding is het mogelijk om alles te verkopen. Maar wat is goede copywriting en aan welke kenmerken moet dit voldoen? Vervolgens introduceert het boek vijf stappen namelijk: premise | promise | picture | proof | push, door deze stappen te volgen zal een prospect zich verbinden voelen tot de content en overgaan naar een bepaalde call to action. 

Prospect

Zonder een goed beeld van de prospect is het bedenken van een goede premise onmogelijk. Wat zoekt de prospect? Wat zijn de interesses, welke woorden worden gebruikt? Zodra er een goed beeld is van de prospect dan kan er via de premise begonnen worden aan het copywriting proces. 

1. Premise

De premise is een concept, een bepaalde unieke boodschap die de concurrent niet heeft, en dat inspeelt op de emotie van een prospect. Veel bedrijven bepalen USP's en positionering en de premise is vaak een uitwerking hiervan. Veel bedrijven roemen bijvoorbeeld de kwaliteit van hun producten, een goede premise zou kunnen zijn de manier waarop die goede kwaliteit tot stand komt. Een premise is vaak onvoorspelbaar, simpel kort en krachtig, echt en geloofwaardig. 

Voorbeeld: Nike, just do it.

2. Promise

Na de premise volgt een tastbaar voordeel gericht op de prospect. De promise staat vaak in de headline maar het is ook moeilijk om een goede promise te schrijven omdat ze vaak als advertentie overkomen. Mensen willen content lezen en negeren automatisch advertenties. Het grootste risico hiervan is dat een artikelen helemaal niet wordt geopend. Het is daarom van belang om een middenweg te vinden. 

3. Picture 

De afbeelding moet zowel de premise als de promise uitbeelden en speelt in op de emotie van een prospect. Geen saai plaatje over een kenmerk van een product. Een simpel voorbeeld is weer Nike. De producten en het logo zijn bijna niet in beeld, het gaat voornamelijk over het gevoel. Hardlopen, sportiviteit! Met Nike schoenen ben je vrij!

4. Proof

Consumenten zijn zeer kritisch en zonder bewijs haakt men snel af, onafhankelijk van hoe leuk en orgineel de boodschap tot nu toe was. Statistieken, studies, grafieken, tabellen, getuigenissen en demonstraties zorgen ervoor dat mensen vertrouwen krijgen in wat ze tot nu toe hebben gelezen en zorgt voor de verbinding naar de volgende stap.

5. Push

De push is meer dan een call to action, de push is een interessant aanbod voor de prospect. Het moet overtuigend gebracht worden en refereren aan de voorgaande stappen!

 

5 P's Approach to Copywriting for Conversion with Brian Clark from Unbounce

Meer informatie

Meer informatie hierover is te vinden op de website http://www.copyblogger.com/

 

 

Copywriting-5-P uitbesteden? Neem contact met ons op!

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Over de auteur

Edwin Muilwijk

http://linkedin.com/in/edwinmuilwijk https://twitter.com/EdwinMuilwijk

Reactie toevoegen