Het opbouwen van een succesvolle webwinkel

Average: 4.3 (12 votes)

De afgelopen weken ben ik eens rond gaan kijken bij verschillende webwinkels. Groot en klein, Succesvol en minder succesvol.Waarom zijn sommige webwinkels toch zo succesvol, en hoe kan ik als kleine webwinkelier succesvol worden? Dat vraagstuk zal ik in de komende alinea’s beantwoorden.

Hoe bouw ik mijn webwinkel op?

Via het web vindt u talloze webwinkels. Veel van uw producten zullen waarschijnlijk bij tientallen concurrenten op het web verkrijgbaar zijn. Het is daarom van groot belang om een unique sellingpoints te hebben ten opzichte van uw concurrenten. Deze kunt u vergaren door de consument zoveel mogelijk informatie te geven over het betreffende product en uw service. De klant wil bij iedere aankoop namelijk een vertrouwd gevoel hebben. Dit gevoel kan eenvoudig bereikt worden door een aantal veranderingen in uw webwinkel door te voeren. Maak gebruik van een afbeelding bij ieder product. Hierdoor weet de klant zeker dat het product dat gezocht wordt, ook het product is dat jij aanbiedt. Daarnaast is het van wezenlijk belang om gebruik te maken van productteksten. Productteksten geven aan wat de functies van een product zijn, hiermee kunt u twijfelaars over de streep trekken. Ook kunt u de klant van productfuncties voorzien waarvan hij/zij nog niet op de hoogte was, geeft het gebruik van productteksten een vertrouwd gevoel aan de consument, en zult u altijd bovenin de zoekmachine te vinden zijn. Later in dit artikel zal ik nog wat dieper ingaan op de inhoud van een goede producttekst.

 

Gebruik recensies

Het gebruik van recensies is een ideaal middel voor uw webwinkel. Producten waar veel negatieve beoordelingen over worden geschreven kunt u uit het assortiment verwijderen. Producten met veel positieve beoordelingen kunnen twijfelaars over de streep trekken door uiteindelijk het artikel toch te kopen. De recensies kunnen consumenten extra informatie over het product geven. Vraag een consument na iedere aankoop dus om het schrijven van een recensie.

 

Maak essentiële informatie zichtbaar

Zorg ervoor dat essentiële informatie op uw website aanwezig is. Het is belangrijk dat deze informatie eenvoudig te vinden is. Denk hierbij aan:

  • Adres;
  • Contactgegevens;
  • Verzendkosten;
  • Verzendtijd/partner;
  • Retour mogelijkheden.

Tenslotte moet u ervoor zorgen dat u eenvoudig te vinden bent via de zoekmachines. Wanneer een potentiële klant de naam van een product zoekt, wat u in het assortiment voert, moet u natuurlijk bovenin de zoekmachine te vinden zijn. Er zijn veel bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Zij kunnen u hiermee helpen voor scherpe tarieven.

Wilt u de bovengenoemde punten doorvoeren, zal dit aan het begin een tijdrovende klus zijn. Echter, de investeringen zullen zichzelf in een later stadium ruimschoots terugbetalen. Hebt u bovenstaande punten gerealiseerd is het slechts een kwestie van wekelijks bijhouden. Dit zal u niet meer dan een uur per week kosten.

 

Een goede producttekst

Schrijven voor het web is een compleet andere klus dan het schrijven van een boek. Vanaf een beeldscherm scannen mensen de tekst meer dan ze rustig lezen. Zodoende is het belangrijk dat uw klanten snel weten om wat voor product het gaan, en wat de functies zijn.

Conclusie bovenaan

Wanneer je gebruik maakt van een conclusie ondersteun je het geheel met uitleg, argumentatie, feiten enz.

Maak ook gebruik van opsommingtekens in je conclusie, dit geeft uw klanten snelle en overzichtelijke informatie.

Acht woorden per zin, vijf regels per alinea

Lange zinnen zijn lastig te lezen. Probeer een zin niet meer dan acht woorden te laten bevatten. Schrijf per alinea maximaal vijf regels vol en gebruik daarna een witregel. Verschaf lezers visuele hulpmiddelen door gebruik te maken van goede, beschrijvende tussenkoppen.

Herhaal je punt op verschillende locaties en manieren

Mensen lezen webteksten meestal niet volledig, vooral niet als de teksten wat langer worden. Maar voor zoekmachines zijn langere teksten wel wenselijk. Herhaal daarom je punt. Doe dit in een stukje gewone tekst, in een tussenkop, in een afbeelding en in de titel. 

Tekstlengte

De ideale tekstlengte voor zoekmachines is tussen de 200 en 300 woorden.  

Richtlijnen bodytekst

Je zoekwoord gebruik je minimaal drie keer in de tekst, Een handregel is ongeveer 5% zoekwoord density, maar niet meer dan 7,5%. Het zoekwoord moet verspreid over de tekst staan, in het begin, midden en het einde. Het is verstandig het eerste zoekwoord één keer vetgedrukt te noteren.

Themagericht schrijven

Bedenk dat een zoekmachine niet snel snapt waar een tekst over gaat. De relevantie van een pagina voor een zoekopdracht wordt vergroot als je allerlei termen gebruikt op een pagina die altijd voorkomen als er een tekst verschijnt over dit onderwerp.

 

Gebruik Social Media als marketinginstrument

Hebt u een laag budget voor marketing? Dan is Social Media voor u een ideaal instrument. Het gebruik van Social Media is gratis en u kunt er zo veel tijd in stoppen als u zelf wilt! Door het gebruik van Social Media kunt u eenvoudig een binding scheppen met uw klanten. Dit kan door middel van een connectie via Twitter of Facebook, wat voor extra conversie zal zorgen. Tevens kunt u middels Social Media uw aanbiedingen, speciale acties en nieuwe producten posten.

 

Opbouw trouwe klantenkring

Veel webwinkelhouders denken dat benchmarken het meest belangrijk is voor een succesvolle webwinkel. Dit is niet het geval. De goedkoopste zijn is voor de consument van tegenwoordig niet genoeg om een hoge afzet te behalen. Het opbouwen van een trouwe klantenkring is vele malen belangrijker. Zij zijn immers degene die telkens weer producten bij u kopen, en zorgen voor een positieve mond-op-mond reclame. Een trouwe klantenkring bereikt u middels de volgende sleutelwoorden: Betrouwbaarheid, integriteit en flexibiliteit. 

 

Ruben van den Hoven 

Volg mij op Twitter wanneer u meer van mijn artikelen wil lezen, of up to date wil blijven met betrekking tot de laatste ontwikkelingen op het gebied van mijn specialisaties! Indien u mij toevoegt kunnen we elkaar volgen, vragen stellen en veel twitterplezier beleven! @RubenvdHoven

 

 

 

Het opbouwen van een succesvolle webwinkel uitbesteden? Neem contact met ons op!

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Over de auteur

Ruben van den Hoven

Reactie toevoegen