Slechte, uitgewoonde of nietszeggende marketingkreten

Average: 3.9 (12 votes)

Binnen het taalgebruik van een marketeer komen bepaalde woorden en woordencombinaties vaak voor. Sommige zijn goed, andere zijn niet echt aan te raden. In dit artikel komen de meest uitgewoonde, nietszeggende en slechte marketingkreten naar voren. De lijst is niet compleet en blijft altijd "work in progress". Stuur uw inzending op door te mailen naar info@intemarketing.nl of voeg een reactie toe aan dit artikel!

Let op:

  1. De lijst is (gedeeltelijk) subjectief
  2. Sommige woorden en kreten zijn slecht of nietszeggend, andere zijn uitgewoond en daarom afgeraden om te gebruiken
  3. De lijst is nog niet af dus stuur suggesties op!

Slechte, uitgewoonde of nietszeggende marketingkreten

 

dermatologisch getest

d.w.z. door de fabrikant getest op proefpersonen - maar de test zelf is variabel (dus dit kan van alles zijn) en ook de uitkomst maakt niet uit (positief/negatief).

jong en dynamisch bedrijf

658 000 resultaten in google, elk bedrijf is tegenwoordig jong en dynamisch - verzin een alternatief!

alles moet weg

in welke winkel worden producten verkocht die niet weg mogen? 

onze prijs is het bewijs

een prijs bewijst niets. Het laat hoogstens zien dat een verkopende partij gedurende een bepaalde periode in staat is boven of onder de kostprijs te leveren

wij streven ernaar optimale service te leveren

Wat dan? Wij lopen de kantjes er vanaf? Uiteraard mag de consument ervan uitgaan dat de leverancier tracht optimale service te bieden. Dit is vanzelfsprekend.

uit representatief onderzoek

Nogmaals wat dan? Ga je een niet representatief onzin onderzoek uitvoeren? Representatief onderzoek is vanzelfspreken en niet noemenswaardig.

no-nonsense

meer dan 15 000 000 resultaten in google. Alles is tegenwoordig no-nonsense

uniek

uniek in een reclameslogan is tegenwoordig een synoniem voor "normaal". Uniek hoort bijzonder, alleen bestaand of enig in zijn soort te zijn.  Laat de consument zelf bepalen of iets uniek is, ga het niet over jezelf zeggen.

 

voorbeeld: wij zijn een energiek bedrijf met een unieke benadering

innovatief en creatief

hiervoor geldt ongeveer hetzelfde als uniek.  innovatief is slechts zelden innovatief. creatief is zelfs nog subjectief want was is creatief? Laat de consument zelf bepalen wat innovatief of creatief is, ga het niet over jezelf zeggen.

 

voorbeeld: wij bieden creatieve oplossingen voor ...

nergens goedkoper

valt vaak niet vol te houden en levert uiteindlijk weinig op. 

wij spreken de taal van de klant

laat dit de klant zelf bepalen + vaak klopt het niet

kom nu snel naar website.nl

te vaak gebruikt

nieuw in nederland

dus?

onze verkopers staan (dag en nacht) voor u klaar

tot 17:00

gepatenteerd

Nietszeggend. Vrijwel alles is gepatenteerd tegenwoordig.

superlatieven

De Reclame Code Commissie heeft kennis genomen van het feit, dat in vele advertenties, waarin prijzen worden genoemd, de adverteerder zich, in vergelijking met concurrenten, ”het goedkoopst”, ”het minst duur” of haar prijzen ”het laagst” noemt. Aangezien het in praktisch alle gevallen fysiek onmogelijk zal zijn voor de adverteerder om na te gaan of een dergelijke stelling juist is en hij het bewijs daarvan niet zal kunnen leveren, is een dergelijke bewering vrijwel altijd misleidend. Bron: http://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=280%20&deel=2

in de Cloud

Misschien nog niet bij iedereen bekend maar dat komt er wel aan. De cloud wordt vaak overdreven, als iets technologisch hoogstaand terwijl iedereen dit al jarenlang gebruikt (denk aan bijvoorbeeld hotmail).

alles met lage prijs en hoge kwaliteit

Discutabel want vrijwel onmogelijk en ook een rare positionering.

2e voor de halve prijs

Associatie: dus de eerste is te duur? Kijk uit met deze slogan. Dit werkt slechts voor enkele branches/producten/diensten.

duurzaamheid / groen

Kijk uit, alles is tegenwoordig duurzaam en groen maar vaak klopt dit niet. Fabrikanten zijn vaak niet zo groen als ze beweren en dit komt ooit wel ter sprake via programmas zoals kassa.

gegarandeerd resultaat

Niemand kan resultaat garanderen, vooral zoekmachineoptimalisatie bedrijven.

moet / moeten

De klant "moet" niets....

win-win situatie

Kan wel maar komt wel erg vaak voor...

kenners kiezen voor

Kenners moeten gekoppeld worden aan een persoon die als kenner wordt gezien en dat lukt niet altijd.

engels - nederlands

Engelse woorden in nederlandse media, kijk uit want dit kan wijsneuzerig overkomen. Voor veel Engelse woorden bestaan nederlandse alternatieven. Mensen die in mindere mate zijn opgegroeid met de Engelse taal ergeren zich er ook vaak aan.
26. .... Stuur uw suggestie op naar info@intemarketing.nl of plaats een reactie.

Eindwoord

Deze marketingkreten zijn echt niet allemaal onbruikbaar, denk alleen goed na over waarom en de manier waarop je ze eventueel wilt gaan gebruiken. Voor sommige geldt dat je best een goed alternatief kunt bedenken.  

Slechte, uitgewoonde of nietszeggende marketingkreten uitbesteden? Neem contact met ons op!

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Over de auteur

Edwin Muilwijk

http://linkedin.com/in/edwinmuilwijk https://twitter.com/EdwinMuilwijk

Reactie toevoegen