Je suis bang

Average: 4.6 (10 votes)

Wat we eigenlijk allang wisten werd ons de laatste dagen maar weer eens duidelijk: angst verkoopt. We moeten namelijk heel erg bang zijn voor Moslims. Ik kreeg dit al te horen toen ik 10 jaar geleden als Fries in Almere kwam wonen. Ik moest toen al bang zijn voor Moslims. Waarop ik dan altijd zei dat de meeste Moslims heel goed te vertrouwen zijn, net als de meeste niet-Moslims. Ja maar, zeiden ze dan, Moslimvrouwen willen bijvoorbeeld mannen geen hand geven. Waarop ik dan zei: Nou, dan geef je ze toch drie zoenen.

Terroristen weten dus wat de marketing en het campagneteam van Geert Wilders allang weten: angst verkoopt. Het is reclametruc nummer één. Kijk maar eens naar de reclames van autoglasherstelbedrijven. Er zal vast ooit wel eens iemand zijn geweest maar ik ken niemand die een sterretje in zijn voorruit had en vlak voordat hij op vakantie ging werd het sterretje ineens een barst. Ik ken ook helemaal niemand in mijn omgeving die een wasmachine had die kapot ging door te veel kalkaanslag. Het is allemaal aangeprate angst. Waarom zijn verzekeringen zo groot in Nederland? Angst. Vroeger bestond die bedrijfstak niet eens.

De overheid doet vrolijk mee. We zitten nu in Nederland op dreigingsniveau ‘substantieel’. Wat dit niveau betekent weet niemand. Er wordt ook niet bij verteld wat voor maatregelen ik moet nemen bij het niveau 'substantieel'. Moet ik nieuwe batterijen in mijn zaklamp doen? Moet ik binnen blijven, de hele dag naar Radio 1 luisteren en mijn opgespaarde blikken met bruine bonen uit de kelder opeten? Zeg het maar!

Gek eigenlijk dat aan de ene kant angst verkoopt en dat we aan de andere kant zeggen ‘Angst is een slechte raadgever’. Misschien zijn reclames sowieso wel hele slechte raadgevers. Misschien moeten we gewoon eens ons verstand raadplegen. Twee dagen na de aanslagen in Parijs gingen ruim 4 miljoen mensen in Frankrijk de straat op om te demonstreren. Zoveel mensen keken in Nederland naar 'Boer Zoekt Vrouw'. Dat kon gelukkig want de dreiging was slechts substantieel. Jacob Spoelstra kijk op http://www.jacobspoelstra.nl

Hulp nodig of geïnteresseerd in onze diensten?

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Over de auteur

Jacob Spoelstra

https://www.linkedin.com/in/jacobspoelstra https://twitter.com/jacobspoelstra